Zo werkt de noodhulp
- Via het alarmnummer (112) en het landelijk telefoonnummer van de politie (0900-8844) komen bij de meldkamer 24 uur per dag alle telefoontjes binnen.
- De meldkamermedewerkers beoordelen de meldingen op belangrijkheid. Er zijn drie soorten meldingen: spoed, nu en later.
- Meldkamermedewerkers zorgen ervoor dat de juiste diensten worden ingeschakeld en dat deze zo snel mogelijk op de plek van het incident zijn. Stel, er is een ernstige aanrijding met gewonden op een doorgaande weg in uw woonplaats. U belt 112 en geeft door wat u zag of weet. De meldkamer stuurt dan de politieauto die het snelst ter plaatse kan zijn. Zijn er andere hulpdiensten nodig? Zoals brandweer of een ambulance? Ook deze worden door de meldkamer gewaarschuwd.
- Voor het afhandelen van incidenten waarbij hulp van de politie nodig is, werkt de meldkamer met drie type meldingen: spoed, nu en later.
Spoed geldt voor noodgevallen. Dat zijn incidenten die levensgevaarlijk zijn of waarbij acuut gevaar is voor de directe omgeving. Denk aan een schietpartij, een ernstig ongeval of een gewapende overval. In geval van spoed moet de politie binnen 15 minuten ter plaatse zijn.
Nu-meldingen zijn meldingen waarbij de politie direct nodig is, maar niemand is in levensgevaar. Het gaat bijvoorbeeld om een inbraakalarm, ernstige overlast of als een aanrijding het verkeer belemmert.
Later-meldingen zijn alle meldingen waarbij de hulp van de politie niet direct nodig is en die dus later afgehandeld kunnen worden. Dat gebeurt in overleg met degene die de melding doet. Bijvoorbeeld omdat later de jeugd- of wijkagent beschikbaar is.