De Ombudsfunctionaris politie
Loop je vast of vind je geen gehoor binnen de politie? Misschien kan de ombudsfunctionaris politie iets voor jou betekenen.
Wat doet de ombudsfunctionaris?
De ombudsfunctionaris bemiddelt, verwijst door of doet zelf onderzoek naar aanleiding van een individuele melding. Zo helpt de ombudsfunctionaris medewerkers die in de knel dreigen te raken. Daarnaast zoekt de ombudsfunctionaris naar de oorzaken van problemen en geeft de politieorganisatie adviezen om zichzelf te verbeteren. De ombudsfunctionaris haalt ook zelf signalen op. Dat gebeurt tijdens werkbezoeken en in persoonlijke contacten. Hendrik-Jan Talsma is sinds 1 juli 2023 ombudsfunctionaris.
Voor wie?
De ombudsfunctionaris is er voor alle politiemedewerkers, oud-medewerkers en hun familieleden. Zij kunnen een melding doen over sociale veiligheid, integriteit en gezondheid.
Bevoegdheden
De ombudsfunctionaris is onafhankelijk, onpartijdig en aan niemand ondergeschikt. De ombudsfunctionaris heeft toegang tot alle delen van de politieorganisatie en heeft rechtstreeks toegang tot de korpschef. Ook is de ombudsfunctionaris bevoegd om documenten in te zien en vergaderingen bij te wonen. De adviezen van de ombudsfunctionaris zijn zwaarwegend, maar niet bindend. Het bureau ombudsfunctionaris is gevestigd bij het Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel (CAOP).
Goed om te weten
De ombudsfunctionaris luistert en zoekt samen met de betrokken partijen naar een oplossing, maar treedt niet op als individueel belangenbehartiger of als klachtbehandelaar. De ombudsfunctionaris bemiddelt ook niet bij een juridische procedure.
Meer informatie
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie en/of vragen. Je kunt ons ook vinden op Linkedin.
Contact Ombudsfunctionaris politie
Lange Voorhout 13
2514 EA Den Haag
Postbus 556
2501 CN Den Haag
Telefoon 070 – 376 57 35 (ma t/m vr 9.00 – 17.00 uur)
ombudsfunctionarispolitie@caop.nl