Direct naar de inhoud

Bankpasfraude - Schakelstede - Nieuwegein

Maandag 4 december wordt niet één persoon, maar een familie slachtoffer van bankpasfraude. Bijna €10.000 raken zij kwijt. De koerier staat op beeld. Tip de politie als u hem herkent of weet waar hij (vermoedelijk) verblijft.

Heeft u een tip over deze zaak?

Laat het ons weten via het tipformulier.

Omschrijving

Nieuwegein - De bankpasfraudeur die we in deze zaak zoeken lichtte niet één, maar drie personen op; een man, zijn vrouw en diens moeder. Hij zaait flink wat paniek en weet daardoor hun passen en pincodes bemachtigen. In Nieuwegein komt hij met die passen in beeld bij een pinautomaat.

De truc

Het begint als een 53-jarige man uit Nieuwegein op een dag rond 16:00 uur het bekende telefoontje krijgt: er wordt gefraudeerd met zijn bankrekening en er is snel actie nodig om te voorkomen dat er geld wordt weggesluisd. Hij ontvangt een e-mail met daarin een link naar een betaalpagina waarop snel een aantal bedragen moeten worden betaald.

De Nieuwegeiner is alert en vraagt aan de 'bankmedewerker' die nog steeds aan de lijn hangt, of het allemaal wel klopt. Die is voorbereid op deze vraag en reageert heel overtuigend, waarop de man 4500 euro overmaakt.

Echtgenote

Ondertussen krijgt de echtgenote van de Nieuwegeiner ook een telefoontje van een nep-bankmedewerker. Ze krijgt te horen dat er hard wordt gewerkt om het geld weer terug te storten en dat ook haar bankpassen én die van haar moeder niet meer veilig zijn.

Koerier

Rond 20:30 uur komt er een koerier langs die alle passen ophaalt. De pincodes zijn dan al doorgegeven aan de nep-bankmedewerkers aan de telefoon.

Pinnen
Bij een geld automaat aan de Schakelstede worden de passen gebruikt.

Signalement

  • donkere huid
  • ongeveer 20 jaar
  • kort, zwart haar
  • donkerblauwe jas, bril in capuchon, C.P. Company
  • donkerblauwe spijkerbroek
  • zwarte sneakers
  • zilveren slavenarmband om zijn rechterpols

Boos
Om 22.00 uur gaat wéér de telefoon. De 'bankmedewerker' vertelt dat het nog niet gelukt is om de zaak op lossen. Daarop antwoordt de vrouw van het echtpaar dat ze zelf wel de fraudehelpdesk gaat bellen. Dan wordt de man aan de andere kant van de lijn boos en begint te schreeuwen. De vrouw hangt op en belt de fraudehelpdesk.

Ze krijgt het advies om per direct alle rekeningen te blokkeren. Maar als ze dat wil doen, ziet ze dat er in totaal bijna 10.000 euro van de rekeningen is verdwenen.

 

Vragen

Wie is deze pinner?

Video

Hier is een YouTube-video ingesloten. Deze kan niet getoond worden omdat u geen cookies accepteert. U kunt de video ook bekijken op http://www.youtube.com/watch?v=i-_gjfeXURM

Locatie

Kaartbediening
Zoombediening